Biografie

Foto Annechien Koerselman

Foto © Monique Kooijmans / Affichefoto © Joris-Jan Bos

 

Annechien Koerselman heeft haar leven lang al een fascinatie voor grote verhalen. Sinds ze kan lezen verslindt ze boeken, van Griekse mythes, sprookjes tot hedendaagse literatuur. Deze fascinatie is ook terug te zien in haar theaterwerk. De ene keer zet ze op eigen wijze deze verhalen op toneel, de andere keer vormen ze een belangrijke inspiratiebron voor het concept en de vormgeving van de voorstelling.

 

Zo maakte ze bijvoorbeeld de mythes Atalanta van Peer Wittenbols (Oostpool, 2004), Blauwbaard van Dea Loher (Stichting de Frequentie/Atelier d., 2004) en De Vliegende Hollander (Tg Het Vervolg, 2006), waarvoor ze ook zelf de tekst schreef. Voor Bout'chou - 4 jaargetijden (Philharmonie Luxembourg, 2014/2015) creëerde ze een wereld vol sprookjessbeelden en muziek, waarin het elfje Choupinette doldwaze avonturen beleeft. Voor Brandbakkes (Theater aan het Spui, 2008) ontwierp Annechien een geluidsdecor van Barokmuziek, waardoor Hemel en Hel verbonden werden.

 

"'Muziek'"

Muziek vormt de rode draad in haar producties. Niet voor niets is Annechien daarom als regisseur actief in toneel, muziektheater en opera. Haar producties spelen vervolgens zowel in binnen- als buitenland. Zo was in 2015 de nieuw geschreven opera Was lauert da im Labyrinth (Middleton/Dove) in haar regie te zien bij de Berliner Philharmonie Berlin en Tischlein deck dich (Hartmann/Androsch) bij Theater an der Rott Eggenfelden. In seizoen 2012/2013 ging de opera Kannst du pfeifen, Johanna (Hartmann/Kampe) in in première bij Die Deutsche Oper Berlin, alwaar ze in 2014 vervolgens ook de muziektheatervoorstelling Gold (Verbrugge/Evers) regisseerde. In opdracht van de Philharmonie Luxembourg schreef en regisseerde ze de muziektheaterproducties Feiervillchen (2013), Bout'chou - 4 Jahreszeiten (2014) en Carmencita (2015). Bij de Nederlandse Reisopera was van haar hand de opera L'isola disabitata van Haydn te zien in 2009/2010. Voor het Calefax Rietkwintet/Oorkaan schreef en regisseerde ze in 2010/2011 de succesvolle muziektheatervoorstelling De Muziekfabriek, waarvoor ze in 2012 de Junge Ohren prijs ontving. Voor toneel ontwerpt ze meestal haar eigen geluidsdécors door zeer muzikaal teksten met muziek te doorsnijden of van een underscore te voorzien. Een recent voorbeeld daarvan is de in 2014 goed in de pers en bij publiek ontvangen voorstelling Land van over zee, die Annechien maakte in opdracht van Theaterproductiehuis Zeelandia.

 

"'Uitgangspunt'"

Annechien gebruikt een verhaal – hetzij een bestaand, hetzij een zelfgeschreven - als basisuitgangspunt voor haar voorstellingen. Vervolgens streeft ze gestuwd door een conceptuele gedachte naar een boeiende samengang van tekst, muziek, beeld en beweging: totaaltheater. Om dat te bereiken vindt ze het in de repetities belangrijk dat de acteurs/zangers/musici meedenken, vormbewust en muzikaal zijn. Daarnaast is de samenwerking met haar vormgevers van belang. Meestal ontwikkelt ze samen met hen een conceptuele gedachte over de voorstelling, waaruit de vorm voortkomt.  Om tot een zeer eigen, maar dwingend theatraal verhaal te komen, schuwt Annechien vervolgens het onbekende en intuïtieve niet. Vaak spelen er daarom ook verschillende disciplines in haar voorstellingen mee: van acteurs, dansers, zangers tot musici.

 

"'Teksten'"

Annechien opereert in de eerste plaats als regisseur in Toneel, Muziektheater en Opera. Ten tweede schrijft ze regelmatig toneelteksten, toneelbewerkingen van romans en maakt ze vertalingen. In 2001 maakte ze haar eerste toneelbewerking van de gelijknamige roman Tuin der Onschuldigen van Kristien Hemmerechts (Branoul). Recent bracht ze het libretto Black Perfume (De Diamantfabriek) tot stand, gebaseerd op de novelle Morfine van Mikhail Bulgakov. In 2002 regisseerde ze haar eerste zelfgeschreven toneeltekst: Tranquillizers (Stichting de Frequentie/Atelier d.). Sindsdien volgden verscheidene teksten van haar hand zoals Het (nieuwe) Verhaal van de Soldaat (2014), Marfoesjka & de Vorst (2010), Bonnie & Clyde (2009) en Paljas (2007). Voor een overzicht, zie Info / Teksten.

naar boven




© 2009 design by ECDsign