De Pers over Abi

Recensie AD.nl - Abi verovert harten van het publiek

DEN HAAG - ‘Bel me, Abi,’ staat er in dikke rode viltstiftletters geschreven op de ‘hand warmer heat pads’ die het publiek bij de kassa in het onverwarmde Openbaar Vervoer Museum - de oud remise aan de Parallelweg - krijgt uitgereikt. Abi, blijkt al gauw, is wanhopig. Wanhopig alleen. In de zaal probeert hij voortdurend aan te pappen met toeschouwers. Lonkt naar ze, nodigt ze uit op de dansvloer, smeekt om een omhelzing. Zonder veel effect. Abi is een crimineeltje, maar ook een eenzaam mens. Net als het Amsterdamse straatschoffie Ciske de Rat. Vandaar dat theatermaker Annechien Koerselman zo mooi de link legde in de titel van haar stuk, dat ze baseerde op het boek Bloedmooi, de debuutroman van de Haags-Marokkaanse Hans Sahar. Koerselman werd ter gelegenheid van de heropening van het opgeknapte en uitgebreide Openbaar Vervoer Museum in de Schilderswijk gevraagd om een theaterstuk te maken. Ze dacht meteen aan het stuk van Sahar. Want in de directe omgeving moet het wemelen van de Abi’s. De jongens die verstrikt zitten in een uitzichtloos bestaan. Abi, gespeeld door rapper Ouidan Benali, zit vast. De boetes stapelen zich op door zijn slechte gedrag. En om aan geld te komen haalt hij nog meer rottigheid uit. Zijn normbesef is laag. Zelfs de homo, die hij ontmoet door zijn werk als gigolo, de enige die hem helpt, besteelt hij. Toch ontroert hij ook. Want diep van binnen snakt de rebelse Abi naar liefde. Waarover hij zingt in meeslepende rapsongs. De loods, die vol staat met oude trams, zorgt voor een intieme setting. Op deze plek vertelt Abi aan een select gezelschap over zijn dromen en zijn angsten. Met een vleugje humor verovert hij de harten van het publiek. Ondanks alle narigheid die hij uithaalt. En als de acteur dan de deuren van de tramremise open gooit, lijkt er zowaar hoop te gloren. Buiten razen trams en treinen voorbij. Binnen droomt Abi van Marokko, waar zijn geliefde Samira is. ‘Morocco, here I come.’

Door Maja Landeweer - Algemeen Dagblad

naar boven




© 2009 design by ECDsign