De Pers over Moulin Rouge

Gooddayz

Speciaal voor de Parade creëerde Annechien Koerselman de opera Moulin Rouge. Het Circustheater op de Parade verandert in een Parijse nachtclub waar zich harstochtelijke liefdestaferelen afspelen.

In Moulin Rouge kruipt mezzo-sopraan Antje Lohse in de rol van Mimi Gautier. Zij is een meisje van plezier dat menig mannenhart sneller doet kloppen. Ook dat van Armand (Krisjan Schellingerhout), de zoon van een rijke graaf, die de Moulin Rouge bezoekt en verliefd wordt op de courtisane Mimi. Hij doet er alles aan om haar liefde naar zijn hand te zetten.

Belangrijk is ook de muziek in Moulin Rouge. Die wordt op virtuoze wijze gebracht door tapdanser/accordeonist Nichette (Marije Nie) en violist Toulouse (Jacob Plooij) die het liefdesdrama de liefdeskleur rood geven met hun klanken.

Franse cancans en liefdesliederen transformeren de Parade tent tot een wervelende Parijse nachtclub waar de operastem van mezzo-sopraan Antje Lohse een belangrijke aanvulling van het geheel is.

Met de opera Moulin Rouge zet Annechien Koerselman een sfeervol en romantische verhaal neer met mooie muziek. Je hoort de CanCan uit de operette Orphée aux enfers naast Chanson de l'adieu en delen uit La Bohème van Puccini. Moulin Rouge is op de Parade een voorstelling die zich onderscheidt en waar je met een voldaan gevoel uit naar buiten komt.

www.gooddayz.nl, Anneke Ruys, 02 juli 2011

 

AD

Zo veelzijdig als het culinaire gebeuren, is dit jaar ook het theateraanbod. Van de opera van de theatermaker Annechien Koerselman tot een huwelijkscomedy met bittere randjes (George en Raymonde) tot cabaret en muziektheater. Het festival moet 'minder kermis' zijn, kondigde artistiek leider Nicole van Vessum jaren geleden al aan. Dat lijkt ze nu te hebben waargemaakt. Schijtlollige niemendalletjes hebben plaatsgemaakt voor verrassende experimenten. AD, Maja Landeweer, 01 juli 2011

 

Cultuurpodiumonline

In een prachtig ingerichte circustent zien we ten slotte Moulin Rouge. Met de mooie kostuums en de aangename muziek is deze voorstelling een lust voor het oog en oor. Van de acteerprestaties moet Moulin Rouge het niet hebben en dat is jammer, want het stuk leent zich prima voor de parade. Maar er is genoeg te beleven dankzij de fantastische tapdanseres en accordeonist en de violist en niet te vergeten de zangeres die diverse chansons en aria's schitterend vertolkt. Cultuurpodiumonline, Ellen van der Kemp, 28 juli 2011

 

"'De Paradecolumn: Regisseur Annechien Koerselman is verslaafd'" elke dag draagt een artiest op de Parade voor de Volkskrant een dagsluiting voor. De volgende dag staat zij in de krant en op vk.nl

 

Okay, ik ben verslaafd. Het hoge woord is eruit. Al geloof ik niet dat mijn naaste omgeving nu van zijn stoel gevallen is. Ik zelf ook eigenlijk niet. Alleen soms ontbreekt me de tijd om dit tot me door te laten dringen. Maar toen ik gisteren nog even met mijn Moulin Rouge spelers over het Westbroekpark dwaalde,  werd ik me ineens helemaal van mijn gelukzalige toestand bewust. Struinde ik twee jaar geleden niet op dezelfde manier in Parijs rond: “Moulin Rouge, Annechien, moet je daar niet iets mee op de Parade? ” Meer dan zo’n flard zal het niet geweest zijn, maar genoeg om mijn verslaving te activeren. Daar moet u zich overigens niet te veel van voorstellen. Mijn hersenactiviteit is dan te vergelijken met zo’n apparaat, waar zeepbellen uitploppen. Tot het condensatieproces aanbreekt en ik samen met mijn spelers, vormgevers, technici dat luchtkasteel tot theatertempel omtoveren mag. Zo’n repetitieproces verloopt nooit zoals je tevoren uittekenen zou. Sommige mensen schieten daar compleet van in de stress, maar, ik ontken niet langer, ik ben verslaafd aan dat spel met het toeval. Aan die kick om alle eindjes logisch aan elkaar te knopen en zo de toeschouwer een aangrijpend  verhaal te geven. In de volksmond heet zoiets workaholic. Ik geloof niet dat je me zo kunt diagnosticeren. Eerder zie ik mijn verslaving als een onuitroeibare levensdrift om van het schijnbare niets iets te mogen maken. Doe mij maar theater. En in die verslaving stond ik zeker niet alleen, gisterennacht in het Westbroekpark. Volkskrant, 06 juli 2011

"'Haagse acteur in het Parijse nachtleven'"

De Haagse acteur Krisjan Schellingerhout studeerde vorig seizoen af aan de Toneelacademie Maastricht. Nu is zijn spel voor het eerst te bewonderen op de Parade, in de speciaal voor deze gelegenheid geschreven voorstelling Moulin Rouge - de Parade Opera. "Het acteren zat er bij mij al vroeg in", vertelt Schellingerhout. "Als kind liep ik al op handen en voeten om mezelf tot tijger te transformeren in de hoop dar mijn moeder dat daadwerkelijk zou geloven. Het tot leven brengen van een verhaal om het publiek er in op te laten gaan, is één van mijn belangrijkste drijfveren". De jonge acteur kan zich goed inleven in deze opera over de liefdesgeschiedenis tussen twee mensen in een Parijse nachtclub. "Ik speel Armand, de zoon van een rijke graaf, die de Moulin Rouge bezoekt en verliefd wordt op een courtisane. Zo'n onmogelijke liefde en de angst om verkeerde keuzes te maken, is iets wat ik ken." Sinds het afstuderen had Schellingerhout nog maar aan één project meegewerkt, toen hij werd benaderd door regisseur Annechien Koerselman om met deze voorstelling mee te doen. "Annechien zocht een muzikale acteur voor deze opera. Ik ben geen echte kenner, maar tijdens mijn studie heb ik veel met muziek gewerkt. Toen ze een keer kwam kijken, klikte het meteen". Het werken met andere disciplines zoals zang en dans is voor de acteur wel even wennen. "In de repetities ligt mijn concentratie bij het spel, de personages en het verloop, terwijl voor de anderen de focus op de muziek ligt. De muziek voedt de scènes, maar dat kan lastig zijn. Omdat het om klassieke stukken gaat, van bijvoorbeeld Puccini, bevatten ze veel noten en dat betekent voor mijn medespelers dat ze soms hard moeten studeren. We moeten daardoor weleens op elkaar wachten." Schellingerhout hoop het publiek vooral te trakteren op een sfeervol verhaal met mooie muziek. "Ik zou het mooi vinden als de voorstelling de romantische kant van de bezoeker versterkt met de vier belangrijkste waarden van de bohemien: vrijheid, schoonheid, waarheid en liefde. Dat is precies wat past bij de Parade." Den Haag Centraal, Jasper Gramsma, 01 juli 2011

naar boven




© 2009 design by ECDsign