Recensies
De Volkskrant, Annette Embrechts, 9 augustus 2007
Paljas is een even vette, hilarische als ontroerende komedie-in-een-komedie over het gif van de jaloezie en de troost van de lach en de traan. De rondreizende acteurs spelen steeds meer hun eigen jaloerse en overspelige leven in dialoog met de voorgeschreven teksten van de vlammende komedie. De opvoering strandt alsnog, duidelijk wordt waarom die minnaars verdwijnen en uiteindelijk redt een warm lied over gefnuikte liefde de romantische voorstelling. En zo eindigen drie zinderende kwartiertjes in een hartstochtelijk gezongen samenzang.
Het Parool, Simon van den Berg, 11 augustus 2008
Een vet melodrama over een oudere man, zijn overspelige vrouw, haar minnaar en diens rivaal in de setting van een tweede vet melodrama over een rondreizend theatergroepje dat één acteur tekort komt. Met een echte Fiat 500, een ‘vrijwilliger’ uit het publiek en een spectaculair degengevecht zonder degens is Paljas uitzinnig, romantisch, razendsnel en erg grappig.
8Weekly, Annemarike Ruitenbeek, 14 juli 2007
Op verrassende wijze voegt een vierde speler zich bij dit drietal. Een zinderend drama ontvouwt zich. [...] Vurige liefdestaferelen worden afgewisseld met bloederige en verrassende vechtscènes. Dan weer wordt er prachtig Italiaanse opera gezongen. En midden in dit hartverwarmende drama stappen de acteurs regelmatig uit hun rol. Om elkaar aanwijzingen te geven, om even in de tekst te kijken wat er ook al weer gezegd moest worden of omdat ze de passie echt te hoog vinden oplopen. Want waar ligt de grens tussen echt en spel?
Regisseur Annechien Koerselman maakte er een lekker gespeeld over-de-top drama van. Gehuild wordt er, geschreeuwd, gevochten en gevloekt en dat allemaal om de liefde.
Moose, Juni & Augustus 2007
Wat een fantastische voorstelling!!! Echt een Parade voorstelling. Steengoede acteurs, wonderbaarlijke songs en muziek. En dan wil ik het plot van de voorstelling hierbij niet weggeven, het is in ieder geval knallend. Ik ga zeker nog een keer kijken in amsterdam. Lekker onderuit zitten en het over je heen laten komen.
Toneel in toneel in toneel. Het van heerlijke theatercliche’s en opera-romantiek overlopende verhaal ontroert,is écht spannend en bij vlagen héél grappig.
Geniale parade-act ook trouwens.
Theaterjournaal, Juli 2007
Emoties lopen op den duur wat hoger op en er worden zelfs degens gekruist, wat overigens op een erg goed en leuke manier wordt gedaan.
Regisseur Annechien Koerselman heeft een bijzondere voorstelling weten neer te zetten.
Den Haag Centraal, Eric Korsten, 29 juni 2007
De spelers van Paljas, geregisseerd door enfant terrible Annechien Koerselman, zijn zo slim geweest zelf voor een voorraadje gerstennat te zorgen.
De muzikale voorstelling van Koerselman geeft een verknipte, verkorte en lichtvoetige versie weer van Leoncavallo's opera uit 1892.
Paljas is lekker van toon en tempo - met een zware hoofdrol voor het Fiatje
Trouw, Rinske Weis, 29 juni 2007
De regisseuse en schrijfster doet het bij de tent nog eens dunnetjes over en rept van een spektakel met muziek, zang en dans. Ze had een script geschreven van 33 pagina’s, maar dat is nu eenmaal te lang voor de Parade. Het festival gedijt vooral bij korte voorstellingen – variërend van een paar minuten tot hooguit driekwartier – en laagdrempeligheid.
’Paljas’ gaat over de liefde en de moeilijkheid daarvan. Ruzies en geschreeuw zijn het gevolg en omdat ze Italianen spelen, doen ze dat vooral heetgebakerd en met grote gebaren.
Voorpubliciteit
De Volkskrant, Truus Ruiter, 21 juni 2007
'Georganiseerde chaos'. Dat kenmerkt de theaterstukken van Annechien Koerselman. 'Een typische Koerselman is seksueel, energiek en met veel lef'.
Ze houdt van romantiek, passie en grote uitspraken - Paljas, de nieuwe theaterproductie van regisseur Annechien Koerselman (1976) zit er vol mee.
AD, Maja Landeweer, 05 juli 2007
In haar eerste Paradevoorstelling wilde de regisseuse het 'heel erg over de liefde hebben', vertelt ze. Een melodrama waar het publiek helemaal in opgaat. In Nederland mag dat nooit. Maar de Parade is een vrijplaats. Daar kan het.
Haar stuk raakt mensen, merkte Koerselman tijdens de try-outs in Rotterdam. "Er werd zelfs gehuild in de tent. En avond aan avond had ik een uitverkochte zaal. Na afloop bleef het publiek maar klappen.
De Eilander, Henk Pauwels, september 2007
Stronteigenwijs en conceptueel denkster
Voorafgaand aan casting en repetities dient er een duidelijk verhaal op papier te staan. Werklust en structuur zijn hiervoor belangrijke basisvoorwaarden.