In 2016 benadert componiste Renske Vrolijk Annechien Koerselman met het verzoek op basis van haar bijzondere verhaal modern muziektheater te ontwikkkelen. Zo geschiedt. Annechien bedacht een concept, waarin de zangstem de rode draad vormt, ze schrijft samen met Wendela de Vos het libretto, en begeleidt Renske Vrolijk als muziekdramaturg zeer nauw in de totstandkoming van de compositie van #Uncut.

Vivian was vroeger gevangen in het lichaam van een jongen. Dit is haar verhaal. Onversneden. En ja, dat is de vraag die haar het meest wordt gesteld. De confronterende én poëtische voorstelling #uncut vertelt het verhaal van Vivian, een trans vrouw of gewoon... vrouw. Wie mag het zeggen. Ze kijkt terug op een transitie die niet alleen moedig was, maar ook nieuwe vragen oproept. Na een langdurig traject van psychologisch onderzoek en medische ingrepen, is zij nu wie zij wilde zijn. Toch? Maar wat aan te vangen met haar verleden? Wat te doen met de oude foto’s? Wie was ze toen, en wie is ze nu? ‘Je bent nu toch wel blij?’, dat hoort ze maar al te vaak. Maar is ze dat ook? In een collage van flashbacks, afgezet tegen het hier en nu, dendert Vivian door de emotionele achtbaan van het voor en na van haar beslissing, die geen beslissing was. Geen beslissing kon zijn. Omdat het was zoals het was zoals het is zoals het moet zijn.

De ervaringen van de componiste zelf vormen het vertrekpunt voor deze semi-autobiografische muziektheatervoorstelling. Een verhaal dat begint bij de menselijke stem. Renske Vrolijks muzikale taal is onweerstaanbaar en weerbarstig, en wordt uitgevoerd door twee van de hipste(r) ensembles van de Lage Landen: het ronkende ORBI (The Oscillating Revenge of the Background Instruments) en saxofoonkwartet Bl!ndman. Het Nederlands Kamerkoor zingt en speelt de familie, de oordelende en veroordelende massa, de sensatiezoekers, het team van doktoren in een voorstelling die bij voorbaat al spraakmakend is.

Uncut SMITH sans titre TRAUM 2015 ©

© SMITH, sans titre, TRAUM, 2015

Cast & Crew

Soli (Vivian) William Knight, Eline Welle & 2 kindsolisten

Koor Het Nederlands Kamerkoor

Ensembles ORBI - The Oscillating Revenge of the Background Instruments: Bram van Sambeek - fagot, Rick Stotijn - contrabas,  Marijn Korff de Gidts - drums, slagwerk, Sven Figee - hammondorgel. BL!NDMAN - saxofoonkwartet: Koen Maas - sopraansaxofoon, Pieter Pellens - altsaxofoon, Piet Rebel - tenorsaxofoon, Raf Minten - baritonsaxofoon.

 

Idee & Compositie Renske Vrolijk

Concept, Libretto & Muziekdramaturgie Annechien Koerselman 

Libretto Wendela de Vos

Vertaling Robert Coupe

Organisatie Het Nederlands Kamerkoor Utrecht
 

SPEELPERIODE

Rotterdam Rotterdamse Schouwburg (Festival O.) 24 mei 2022 Premiere Een jaar verschoven vanwege Covid-19

Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 25 mei 2022 Een jaar verschoven vanwege Covid-19

Den Haag Amare 28 mei 2022 geannuleerd Een jaar verschoven vanwege Covid-19

Enschede Wilminktheater 29 mei 2022 Een jaar verschoven vanwege Covid-19

Nijmegen Stadsschouwburg 3 juni 2022 Een jaar verschoven vanwege Covid-19

Utrecht Stadsschouwburg 5 juni 2022 Een jaar verschoven vanwege Covid-19

uncut   Nederlands Kamerkoor