(een korte biografie t.b.v. publicatie vindt u in de Press Kit)
Annechien Koerselman heeft haar leven lang al een fascinatie voor grote verhalen. Sinds ze kan lezen verslindt ze boeken, van Griekse mythes, sprookjes tot hedendaagse literatuur. Deze fascinatie is ook terug te zien in haar theaterwerk. De ene keer zet ze op eigen wijze deze verhalen op toneel (soms door haarzelf herschreven voor theater zoals De Vliegende Hollander en Bonnie & Clyde), de andere keer vormen ze een belangrijke inspiratiebron voor het concept en de vormgeving van de voorstelling.
Zo maakte ze bijvoorbeeld de mythes Atalanta van Peer Wittenbols (Oostpool, 2004), Blauwbaard van Dea Loher (Stichting de Frequentie/Atelier d., 2004) en De Vliegende Hollander (Tg Het Vervolg, 2006), waarvoor ze ook zelf de tekst schreef. Voor Bout'chou - 4 jaargetijden (Philharmonie Luxembourg, 2014/2015) creëerde ze een wereld vol sprookjesbeelden en muziek, waarin het elfje Choupinette doldwaze avonturen beleeft. Ook in haar muziektheatrale aanpak vormt verbinding via literatuur en beeldende kunst de belangrijkste inspiratiebron. Voor Brandbakkes (Theater aan het Spui, 2008) ontwierp Annechien bijvoorbeeld een geluidsdecor van Barokmuziek, waardoor Hemel en Hel verbonden werden.
Muziek
Muziek vormt de rode draad in al haar werk.
Opleidingen
1994 - 1998: Toneelacademie Maastricht, Docent/Regie-opleiding
1988 - 1994: Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
Regies
2023
Concept, Scenario, Regie, Rekwisieten, Décor-, Kostuum & Lichtontwerp De Speelgoed Oproer (Die Spielzeug-Revolte) - G. Ligety/ A. Koerselman. Köln Musik Keulen (DE)
Regie & Lichtontwerp Zing je Sterk Meezingconcert. Wishful Singing, Den Haag
Concept, Regie, Video- & Lichtontwerp Van Gogh's Way to Go! Avondconcert & Jeugdversie. Calefax Rietkwintet, Amsterdam
Script, Regie, Lichtontwerp & concept Videoontwerp Het Geheime Boek van Caioni. Ensemble Black Pencil, Almere
2022
Concept, Scenario, Regie & Lichtontwerp De Sneeuwman (Der Schneemann) - E. W, Korngold / J. Korngold / A. Koerselman. Münchner Philharmoniker München (DE)
Toneelbewerking, Regie, Muziekdramaturgie & Lichtontwerp Nachtgasten (Es klopft bei Wanja in der Nacht) - A. Koerselman. Tonkünstler Wien (AT)
Script, Regie, Muziekdramaturgie & Lichtontwerp Oh Wonderboom - A. Koerselman. Tonkünstler Wien (AT)
Regie & Lichtontwerp Onder Water (Unter Wasser) - A. Engelke/L. Frommelt. WDR Keulen (DE)
Concept, Regie, Lichtontwerp, Styling & Rekwisieten NNOotjes. Noord Nederlands Orkest Groningen
Regie, concept Decorontwerp & Lichtontwerp Hairlich. WDR Keulen (DE)
Regie & Lichtontwerp Symphonic Beats. WDR Keulen (DE)
Concept, Tekst, Regie & Muziekdramaturgie LOO - als paleismuren van zich laten horen - A. Koerselman & F. Schoevaart. Schouwburg & Congrescentrum Orpheus Apeldoorn
Concept, Regie & Lichtontwerp The Unicorn, The Gorgon & The Manticore - G.C. Menotti. Het Nederlands Zangtheater, Amsterdam
Concept, Tekst, Regie, Muziekdramaturgie & Lichtontwerp Noah, de (bijna) laatste Bever - A. Koerselman. Die Tonkünstler, Wenen (AT)
2021
Regie & Lichtontwerp In de Ruimte (Im Weltraum) - N. Breuers / S.Höft/A. Engelke/L. Frommelt. WDR Keulen (DE)
Concept & Regie 5 Videoclips / Regie, Lichtontwerp, Concept Decor- & Kostuumontwerp, Requisieten Dido & Aeneas - H. Purcell. Kreiskantorat i.s.m. Stadthalle & Oberschule Geestemünde Bremerhaven (DE)
Concept, Regie, Video- & Lichtontwerp 2 Videoclips The Rose & Loch Lomond. WDR Rundfunkchor Keulen (DE)
Regie, Decor- & Lichtontwerp Zing Je Sterk. Wishful Singing Amsterdam (NL)
Regie, Decor- & Lichtontwerp Thank You Wayne. WDR Keulen (DE)
Artistieke Coach Wasteland. Collectief Trojka & Karavaan Alkmaar (NL)
Regie & Lichtontwerp Het iets And're Carnavalsconcert - N. Breuers / S.Höft. WDR Keulen (DE)
Lichtontwerp Jeremias & Orkest. WDR Keulen (DE)
Lichtontwerp & regieadvies Heldenvaart. WDR Keulen (DE)
2020
Lichtontwerp Kerstverlichting. Wishful Singing Amsterdam (NL)
Regie & Lichtontwerp Feest (Geburtstagparty) - N. Breuers / S.Höft. WDR Keulen (DE)
Regie Die Verblecherbande 2.0 Sonus Brass Ensemble, Götzis (AT)
Regie & Muziekdramaturgie Is Jazz music too?. Duo IJlstra-García, Rotterdam (NL)
Concept & Regie On the Night Plain. Strijkkwartet Biënnale Amsterdam
Regie & Lichtontwerp Beathoven. WDR Keulen (DE)
2019
Regie & Kostuumontwerp De Boom met het Oor – A. Schaap/M. Mussorgsky. Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
Regie & Lichtontwerp Tierisch was los - L. Frommelt/A.Engelke. WDR Keulen (DE)
Regieadvies Reflections of Duke. HOT & Brass Utrecht (NL)
Regie & Script Beestenboel in de Bush. Stichting Dividivi3 Amsterdam (NL)
Concept, Regie & Decorontwerp Opening Grachtenfestival 2019 'Schatten van Vrouwen'. Het Grachtenfestival Amsterdam (NL)
Regie, Script, Requisieten & Lichtontwerp What about Mary?. Wishful Singing Amsterdam (NL)
Regie & Script De Paraplu - F. Schoevaart/N. Soeter. Accordion for Art, Gemert (NL)
Regie, Decor & Lichtontwerp Bilder einer Ausstellung - C. Haffket/M.Mussorgsky. WDR Keulen (DE)
2018
Regie Bachs Mini-opera's (BWV 211 & 212). Camerata Delft
Regie, Decorontwerp & Requisieten Hildegard - K. Roosendaal/S. Kamperman. Stichting Baraná, Utrecht
Regie & Requisieten Opening Grachtenfestival 2018 ‘Dichter bij Muziek' Het Grachtenfestival Amsterdam
Regie & Kostuumontwerp De Boom met het Oor – A. Schaap/M. Mussorgsky. Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
Regie, Script & Lichtontwerp Par!s! Par!s! - A. Koerselman. Die Schurken, Bregenz (AT)
Regieconcept Der Ring der Nibelungen Odense Symphony Orchestra (DK)
Concept, Regie & Productie You’ve been talking in your sleep. Ardemus Quartet/ Dutch Classical Talent Utrecht
Artistieke begeleiding 'Melt me down’ – L. Deane. Het Grachtenfestival Amsterdam
Regie, Decorontwerp & Requisieten Opera Ontheemd – M. Bierens/ K. Vares. Orkest de Ereprijs, Apeldoorn
2017
Concept & Regie Boeteverzen - Schnittke. Cappella Amsterdam
Regie & Lichtontwerp Des Kaisers Nachtigall - HC Andersen/D. Bossurt/U.Parulins. WDR Keulen (DE)
Artistieke Begeleiding We Cannot Sleep - L. Deane. Het Grachtenfestival Amsterdam
Concept & Regie Opening Grachtenfestival 2017 'De Stijl', Het Grachtenfestival Amsterdam
Idee, Regie, Script & Lichtontwerp Die Verblecherbande - A. Koerselman. Sonus Brass Ensemble, Götzis (AT)
Idee, Regie, Script & Muziekdramaturgie Dracula – A. Koerselman. Weesper Chamber Music Festival, Weesp
Regie & Script Goejanverwellesluis - A. Koerselman. Nederlands Zangtheater, Amsterdam
Concept, Regie, Script & Lichtontwerp Planeterna – A. Koerselman/G. Holst. Konserthuset Stockholm (S)
2016
Eindregie, Concept Vormgeving & Licht Kerstpassie (Jezus vierde zelf geen Kerst). Klaartje van Veldhoven/Rembrandt Frerichs Trio, Den Haag
Regie, Toneelbewerking, Vormgeving, Rekwisieten & Lichtontwerp Das Geheimnis der blauen Hirsche - Koerselman/Händel/Hanusa. Deutsche Oper Berlin (DE)
Regie, Vormgeving & Lichtontwerp Babyn Jar - Stankovich/Brahms, Ukranian Jewish Encounter, Kyiv Ukraïne
Regie & Stage Management Opening Bachfestival 2016 - R. Nemavar/J.S. Bach, Bachfestival Dordrecht
Regie & Script Als heksen heksen… Dividivi 3 / Het Grachtenfestival Amsterdam
Concept, Regie & Decorontwerp Opening Grachtenfestival 2016 'Overbruggen', Het Grachtenfestival Amsterdam
Regie, Kostuums & Requisieten Carnaval des Animaux – T.Tellegen/Saint-Saëns Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht
Regie Dijkdrift – J. Willems/R.Hekkema Silbersee, Zaandam & Calefax Rietkwintet, Amsterdam
Regieadvies ‘Cora Burggraaf zingt een lied voor jou'. Cora Burggraaf, Amsterdam
Concept. Regie & Licht Panambí, een muzikale expeditie. Orkest Nieuw Geluid, Den Haag
Regie, Script & Licht Bout‘chou – Water (4 Elements) - A. Koerselman. Philharmonie Luxembourg (L)
Regie, Script & Licht Bout‘chou – Fire (4 Elements) - A. Koerselman. Philharmonie Luxembourg (L)
Concept, Regie, Decor/Video-ontwerp & Rekwisieten Lelijk 1dje – M. Schermer/T. Borsten Theater Sonnevanck, Enschede
geschreven/ontwikkeld/gecreëerd door Annechien Koerselman
Tekstcomposities / Toneelstukken
1. Die Spielzeug-Revolte - scenario, 2022 in opdracht van Köln Musik, Keulen (DE)
2. Der Schneemann - scenario, 2022 in opdracht van Die Münchner Philharmoniker München (DE)
3. Het geheime Boek van Caioni (Caioni Codex) - script, 2022 in opdracht van Black Pensil, Almere (NL)
4. Noah, de (bijna) laatste Bever, 2022 in opdracht van Die Tonkuenstler, Wenen (DE)
5. LOO, als paleismuren van zich laten horen i.s.m. F. Schoevaart, 2021 (NL)
6. Oh Wonderboom, 2020 in opdracht van Die Tonkuenstler, Wenen (DE)
7. Libretto #Uncut i.s.m. W. de Vos, 2020 in opdracht van Het Nederlands Kamerkoor Utrecht (EN/NL)
8. Het Geluid Getraceerd (Het Ritme van de Oceaan), 2020 in opdracht van Die Tonkuenstler, Wenen (DE)
9. Boordevol Geluiden (Waterslotmuziek), 2020 in opdracht van Die Tonkuenstler, Wenen (DE)
10. Beestenboel in de Bush - script, 2019 (NL)
11. What about Mary - script, 2018 naar teksten van Wendela de Vos (NL)
12. De Paraplu - script, 2018 naar het boek van Ingrid & Dieter Schubert (NL)
13. Par!s! Par!s! - script, 2017 in opdracht van Die Schurken, Bregenz (DE)
14. Dracula - een muzikaaltheatraal concert, 2017 (NL)
15. Die Verblecherbande - script, 2016 (DE)
16. Als heksen heksen - script, 2016 (NL)
17. Planeten, 2015 in opdracht van Philharmonie Luxembourg (DE/S)
18. Bout’chou – 4 Elementen (aarde, lucht, vuur, water) - script, 2015 (EN/FR/L)
19. Carmencita, 2015 (DE)
20. Dondersteen, 2015 (NL)
21. Bout’chou – 4 Seizoenen (herfst, winter, lente, zomer) - script, 2014 (EN/FR/L)
22. Het (nieuwe) Verhaal van de Soldaat, 2014 in opdracht van Philharmonisch Orkest Rotterdam (NL)
23. Peter en de Wolf, naar Prokofjev en de animatiefilm van S. Templeton, 2014 in opdracht van Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht (NL)
24. Feiervillchen, naar het Russische volkssprookje De Vuurvogel, 2013 in opdracht van Philharmonie Luxembourg (L/DE)
25. Kenau de Opera - libretto, 2013 in opdracht van Zangstudio Haarlem (NL)
26. Sterrenkinderen - script, 2012 (NL)
27. De Wolkenladder - script, 2012 in opdracht van Oorkaan Producties (NL/DE)
28. Malle Babbe de opera - script, 2011 in opdracht van Stichting Haarlemse Opera (NL)
29. Het Geheim van de Smaakmaker - libretto, 2011 in opdracht van Muziektheater Zoem, Beusichem (NL)
30. Ploink! - Script, 2011 (NL)
31. Moulin Rouge, de Parade Opera, 2011 (NL)
32. Marfoejska & de Vorst, een warm wintersprookje, 2010 in opdracht van Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht (NL)
33. De Muziekfabriek - script, 2010 in opdracht van Oorkaan Producties & Calefax Rietkwintet Amsterdam (NL)
34. De Wolf en de Zeven Geitjes, naar het gelijknamige sprookje, - libretto 2009 in opdracht van Theater Sonnevanck, Enschede (NL)
35. Bonnie & Clyde, 2009 (NL)
36. De Vuurvogel, naar het Russische volkssprookje, 2009 in opdracht van Het Grachtenfestival, Amsterdam (NL)
37. Lady M., toneelbewerking naar Macbeth – W. Shakespeare, 2007 in opdracht van Het Vijfde Bedrijf, Den Haag (NL/EN)
38. Paljas, naar de opera Pagliacci van Leoncavallo, 2007 (NL)
39. Kaspar Hauser, een modern scheppingsverhaal, 2006 (NL)
40. De Vliegende Hollander, naar de gelijknamige opera van Richard Wagner, 2005 (NL)
41. Tranquillizers, 2002 (NL)
42. Het Leven van de Vijfde dag - script, 1999 in opdracht van De Balie, Amsterdam (NL)
Toneelbewerkingen romans
1. Es klopft bei Wanja in der Nacht, vrij naar het gelijknamige prentenboek - T. Michels, 2020 in opdracht van Die Tonkuenstler, Wenen (DE)
2. Libretto The Brendan Expedition (Suite), naar het gelijknamige boek - T. Severin, 2020 in opdracht van Het Amstel Quartet Amsterdam (EN/NL)
3. Das Geheimnis der blauen Hirsche, naar de roman Dertien rennende Hertjes – E. van de Vendel, 2016 in opdracht van Deutsche Oper Berlin (DE)
4. Drie Vrouwen rond Koning Willem I - M. Meissen, 2013 in opdracht van Het Portret Spreekt, Den Haag (NL)
5. Het is een Gesel, dat Verlangen, naar 3 romans van L. Couperus, 2013 in opdracht van Literair Theater Branoul, Den Haag (NL)
6. Black Perfume, naar het verhaal Mofine - M. Bulgakov - libretto, 2012 (EN)
7. Buck, de buckerette, naar cartoons van B. Dekker, 2010 in opdracht van Nimbus Theater, Den Haag (NL)
8. Hier is Waar, Utopia, naar het epos Leila en Madschnun - Nizami, 2009 (NL)
9. Abi, de Ciske de Rat van de Schilderswijk, naar de roman Hoezo Bloedmooi – H. Sahar, 2008 (NL)
10. Tintelingen 2, of op reis met Alice in Wonderland..., naar de roman van L. Carroll, 2008 (NL)
11. Vrouwenleven en – Liefde, toneelbewerking naar Böse Schafe – K. Lange-Müller, 2008 in opdracht van Stichting Korben, Deventer (NL)
12. Checkpoint Cha Cha Cha, naar toneelstukken van K. van den Bosch, 2006 (NL)
13. Het Huis van de Toekomst, toneelbewerking roman L’Enfant du Sable – T. Ben Jelloun, 2004 (NL)
14. RainDogs, toneelbewerking van twee Amerikaanse romans, 2003 (NL)
15. Tuin der Onschuldigen, toneelbewerking naar gelijknamige roman – K. Hemmerechts, 2001 (NL)
Vertalingen
1. Blauwbaard – Dea Loher, 2003 (NL)
2. Handbag – Mark Ravenhill, 2001 (NL)
3. Leonce & Lena – Georg Büchner, 1999 (NL)
4. Le Square – Marguerite Duras, 1998 (NL)
TONEEL
LAND VAN OVER ZEE (Idee, Regie, Muziekdramaturgie, Decor- & Videoontwerp)
Regisseur Annechien Koerselman voorziet ook in vaart en dynamiek door de actrices te laten spelen in een decor dat kan veranderen in allerlei ruimten. Bovendien voegt ze een laag toe met muziek die bestaat uit diverse Amerikaanse stijlen, zoals blues, folk en traditionals.
De Volkskrant, Vincent Kouters
... Land van over zee is een voorstelling, waarin de details zorgvuldig en met liefde zijn aangebracht. Smaakvolle beelden, een weloverwogen regie, een multifunctionele rustieke kast annex zitmeubel. Gelukkig niet alleen in Zeeland te zien...
Theaterkrant, Dick van Teylingen
PALJAS (Idee, Concept, Auteur, Regie)
Regisseur Annechien Koerselman maakte er een lekker gespeeld over-de-top drama van. Gehuild wordt er, geschreeuwd, gevochten en gevloekt en dat allemaal om de liefde.
8Weekly, Annemarike Ruitenbeek
Regisseur Annechien Koerselman heeft een bijzondere voorstelling weten neer te zetten.
Theaterjournaal
BLAUWBAARD (Idee, Concept, Vertaling, Regie, Muzieksamenstelling, Co-Producent)
Annechien Koerselman maakte er een overtuigende voorstelling van en levert opnieuw een bewijs voor haar talent als regisseur.
De Theatermaker, Constant Meijers
In de bijzondere enscenering van de jonge regisseuse Annechien Koerselman nemen beweging en muziek een belangrijke plaats in. […] Zo ontstaat een verrassend gelaagde voorstelling met een universele kern: de zoektocht naar (eeuwige) liefde en de onmacht van de mens om die naar behoren te koesteren.
De Volkskrant, Karen Veraart
HET HUIS VAN DE TOEKOMST (Concept, Toneelbewerking, Regie, Muzieksamenstelling)
De voorstelling van regisseuse Annechien Koerselman is geen literair theater waarbij je na afloop het boek niet meer hoeft te lezen. […] Koerselman verlegt de focus, verdraait de sfeer en husselt met de tijd. En daarmee zet de regisseuse Ben Jellouns vreemde legende [...] geheel naar haar hand. Koerselman vertelt haar eigen verhaal […] Zo maakt Koerselman van een beklemmend boek sprankelend theater. Zonder Ben Jelloun kwijt te raken. En dat is knap.
AD (Haagsche Courant), Maja Landeweer
BONNIE & CLYDE (Idee, Concept, Auteur, Regie, Muzieksamenstelling, Producent)
Ook regisseuse Annechien Koerselman schuwt het inhoudelijke niet. […] de teksten en de aankleding (het sfeervolle decor van Yvon Muller en de gedetailleerde kostuums van Jookje Zweedijk) overstijgen het kermisgevoel.
Telegraaf, Esther Kleuver
In deze romantische cowboycomedy wordt gedanst en gezongen, geschoten en geroofd. Allemaal ingrediënten voor een voorstelling vol vermaak. ‘Bonnie en Clyde’ is een flitsende voorstelling die bol staat van de adrenaline.
Theaterjournaal.nl, Chris Belloni
MUZIEKTHEATER
LELIJK 1DJE (Idee, Concept, Regie, Decor- & Videoontwerp)
Het kan dus wel […] boeiend theatermaken, zowel geschikt voor kinderen als voor volwassenen. De combinatie van spel, zang, muziek en tekst in Lelijk 1dje - een vrije bewerking is van het sprookje van Hans Andersen, bedacht en geregisseerd door Annechien Koerselman - leidde tot een vijf kwartier durend sterk en creatief optreden dat tenminste ergens over ging.
Rein Swart
TUIN DER LUSTEN (Regie & Video-ontwerp)
Op een grote melkwitte bol worden in steeds wisselende ritmes beelden vertoond van Bosch' Tuin der Lusten. [...] En als je dat ziet in de supermuzikale context van synchrone en asynchrone muziek die zo indringend, meesterlijk, fris en fruitig om die mysterieuze bol heenzwiert, dan ben je al kapot na het tweede tableau […] De liefdevolle ommegangen waarbij de vijf 'jongens' de toverbol steeds betrekken bij hun spel maken dit tot een weergaloos 'schouwen in de ziel'.
Leidsch Dagblad, Lidy van der Spek
DIE VERBLECHERBANDE (Idee, Concept, Regie & Auteur)
De inhoud was niet alleen via het getoonde goed te begrijpen, maar hij kwam ook fascinerend tot uiting in de muzikale optredens en de muziek zelf. Daarin lag de uitzonderlijke kracht van het hele stuk. Beeldende en pakkende composities vormden de basis voor het fantasievol vertelde verhaal. Regisseur Annechien Koerselman en de musici hebben een kloppende selectie gemaakt. [...] Regisseur Annechien Koerselman vertaalde het naar samenhangende uitgebalanceerde scenes. Moedig bouwde ze eerst geleidelijk de spanning op, zo schroefde ze de verwachtingen op en de daaruit voortvloeiende vreugde over wat zich vervolgens dynamisch ontspon.
Kulturzeitschrift, Silvia Thurner
Een succes over de gehele linie.
Clarino, Cornelia Härtl
PAR!S! PAR!S! (Concept, Regie, Auteur & Lichtontwerp)
Annechien Koerselman heeft een humorvol verhaal geschreven, waarin de artistieke flow die Parijs in de jaren 20 in zijn greep had goed tot uiting kwam. De musici verlangden terug naar vroegere tijden. Zonder te aarzelen zetten ze de tijdmachine in werking, die ze naar deze tijd transporteert en een ontmoeting met Erik Satie mogelijk maakt. Na een tussenlanding in 1938 keren de musici weer naar het hier en nu terug. Tussendoor worden we getrakteerd op spannende conflicten, humorvolle gebeurtenissen en zelfs twee flauwvalmomenten.
Met „Paris! Paris!“ leverden de Schurken in de regie van Annechien Koerselman en de vormgeving van Nina Ball fascinerend en inhoudsrijk muziektheater.
Kulturzeitschrift, Silvia Thurner
DE MUZIEKFABRIEK (Concept, Regie & Auteur)
Het blijkt dat ze de pvc-buizen waarmee ze werken kunnen bespelen als panfluitjes, elk één of twee noten, maar samen toch een compleet stuk muziek. Het is een van de talrijke betoverende momenten in de vrolijke muziekvoorstelling De Muziekfabriek van rietkwintet Calefax. […] De kindervoorstelling voor kinderen vanaf zes jaar zit perfect in elkaar. Er wordt geen woord gesproken, maar de vijf musici blijken begaafde mimespelers, die in gebaar en muziek een humoristisch en ontroerend verhaal over sociale relaties kunnen vertellen.
NRC Handelsblad, Jochem Valkenburg
WHAT ABOUT MARY (Regie, Script & Licht)
Regisseur Annechien Koerselman heeft er met bescheiden middelen een heerlijke theatrale voorstelling van gemaakt.
Haarlems Dagblad, Winand van de Kamp
Razend knap, geestig, maar ook ontroerend. De vijf Maria's lieten vele facetten van het vrouwenleven zien en horen. En alles met een lach, een traan en een verbluffende artisticiteit.
Meppeler Courant, Marjan Doorn
MOULIN ROUGE (Idee, Concept, Regie, Auteur, Muzieksamenstelling & Producent)
Met de opera Moulin Rouge zet Annechien Koerselman een sfeervol en romantische verhaal neer met mooie muziek. Je hoort de CanCan uit de operette Orphée aux enfers naast Chanson de l'adieu en delen uit La Bohème van Puccini. Moulin Rouge is op de Parade een voorstelling die zich onderscheidt en waar je met een voldaan gevoel uit naar buiten komt.
Gooddayz, Anneke Ruys
OPERA
DIJKDRIFT (Regie)
De gestileerde regie van Annechien Koerselman brengt het verhaal nabij, maar zorgt ook dat de rauwe, schokkende taferelen niet al te hard aankomen. Dit van religieuze kenmerken doordrongen stuk is een satire, maar de ondertoon is er toch een van dringende ernst. […] Dijkdrift is boeiend en heel oorspronkelijk muziektheater, waarin de verschillende disciplines bijzonder knap verweven zijn.
De Volkskrant, Frits van der Waa
Regisseur Annechien Koerselman zorgt ervoor dat Dijkdrift de toeschouwer opneemt en meezuigt in zijn eigen universum.
Trouw, Sara van der Kooi
Heel bijzonder is dat alle spelers zowel mooi zingen, prachtig musiceren en ook nog eens sterk acteren. Een ongelooflijke prestatie van regisseur Annechien Koerselman en alle uitvoerenden. Dijkdrift is een buitengewoon originele operaproductie.
Scenes, Jos Schuring
WAS LAUERT DA IM LABYRINTH (Regie)
Ontroerende solo’s, talrijke koren, goed opgebouwde dramatische structuur, door regisseur Annechien Koerselman vakkundig in spannende bewegingssequenties op toneel gezet
Süddeutsche Zeitung, Wolfgang Schreiber
HILDEGARD (Regie & Decor)
In de heldere regie en slimme scenografie van Annechien Koerselman en Vera Selhorst zijn alle rollen duidelijk uit elkaar te houden met zeer minimale middelen.
Theaterkrant, Henri Drost
Echtheid. Gelaagdheid. Kwaliteit. Oor en oog voor detail. In alles. Fijn gebruik van de ruimte. Mooie vondsten in beeld. Beweging in muziek wordt visueel gemaakt met gebaren, door gebruik van rekwisieten, gebruik van ruimte. Dagelijkse geluiden als het doorknippen van papier worden ingezet als muziek, woord-, en sfeerkleuring.
Brechtje Roos
ISOLA DISABITATA (Regie)
Onbewoond Eiland' Haydn mooi ongepolijst. […] Haar band met de natuur wordt verbeeld door een extra, niet sprekend personage: een danser die om haar heen draait en het gebeuren gadeslaat. Een prima vondst. […] Het slot is dubbelzinnig: blij met hun redding transformeren de hoofdpersonen: blaadjesjurk wordt mantelpak, bladerdak wordt kroonluchter en soepele natuurdans wordt stijve stijldans. Waren ze dan niet toch gelukkiger op het eiland?
NRC, Jochem Valkenburg
Annechien Koerselman [zette] de personages heel raak neer en ze creëerde diverse mooie scènes – geholpen door de prachtige lichtregie van Yvon Muller. Ook gaf ze de opera een verrassend einde.
Place de l'Opera, Jordi Kooiman
GOUD (Regie)
Het slagwerk en de snelle choreografie passen perfect in elkaar. Het verhaal heeft een bijzonder thema: hebzucht. De uitwerking is fantasierijk. 'Goud' is goud.
Tubantia, Jolien Leussink
DAS GEHEIMNIS DER BLAUEN HIRSCHE (Regie, Toneelbewerking, Decor-, Kostuum & Lichtontwerp)
Van het toneel gaat een betovering uit, die weliswaar ook eigen is aan de roman van Edward van de Vendel, verspreid over de vele pagina's en de poëtische taal. Maar hier zorgen muziek en de handelingen ervoor dat de kinderen geloven dat Lena dertien blauwe hertjes gezien heeft. […] De muziek en het spel met de kleine dingen maken het verhaal rond en sprankelend. Een feest der fantasie!
Berliner Zeitung, Cornelia Geissler
TONEEL
PALJAS (Idee, Concept, Auteur, Regie)
'Georganiseerde chaos'. Dat kenmerkt de theaterstukken van Annechien Koerselman. 'Een typische Koerselman is seksueel, energiek en met veel lef'. [...] Ze houdt van romantiek, passie en grote uitspraken - Paljas, de nieuwe theaterproductie van regisseur Annechien Koerselman (1976) zit er vol mee.
De Volkskrant, Truus Ruiter
LAND VAN OVER ZEE (Idee, Regie, Muziekdramaturgie, Decor- & Videoontwerp)
De regisseuse over haar aanpak van de briefwisseling: „Als een soort Indiaan ben ik met een hakbijl door de tekst heen gegaan bij het bedenken waar de muziek moest komen en hoe die moest klinken. Dat heb ik Wiek geschreven: ik wilde het leitmotiv uit Mooie Anna terug laten komen, maar ook een leitmotiv voor de dochter. Ook heb ik hem gevraagd een Indianendans te componeren. Verder heb ik er een nummer van Glenn Miller ingegooid en komen er een country nummer en een lied over armoede in.”
PZC, Ali Pankow
HET HUIS VAN DE TOEKOMST (Concept, Toneelbewerking, Regie, Muzieksamenstelling)
De voorstelling weerspiegelt overigens perfect het levensmotto van Koerselman. 'Als je sterft, moet je het gevoel hebben dat je niet laf in het leven hebt gestaan. De siamese tweeling doet dat in ieder geval en zelf probeer ik ook niet altijd de vertrouwde paden te bewandelen, maar steeds weer een nieuwe uitdaging aan te gaan.
De Telegraaf, Esther Kleuver
MUZIEKTHEATER
MOOIE ANNA (Regie & Muziekdramaturgie)
Bij de eerste lezing van het stuk viel het Koerselman op dat zij als enige van de cast af en toe smakelijk moest lachen. Zij schrijft het toe aan haar relativeringsvermogen dat zij tussen alle rampspoed ook de humor herkent. ,,Bovendien houd ik van mensen die zich er niet zomaar onder laten krijgen, maar ondanks tegenslag blijven doorzetten. Dat geldt ook voor Anna. Zij gaat niet in haar leven hangen. Ondanks veel tegenslag biedt haar verhaal dan ook veel humor’’, aldus de regisseur.
PZC, Ali Pankow
MOULIN ROUGE (Idee, Concept, Regie, Auteur, Muzieksamenstelling & Producent)
Met haar exuberante stijl van muziektheater gaat Koerselman regelrecht tegen de hedendaagse tijdgeest in. "We leven in een managersmaatschappij. De wereld van nu gaat over zakendoen, alles moet kloppen. We worden heropgevoed door bedrijven en de regering. Ze doen alsof we collectief vrije school hebben gedaan en niet kunnen nadenken. Die beschuldiging dat we linkse hobbyisten zijn, is daar het toppunt van. Alsof we de kantjes ervan af lopen. [...] Wat die managers niet willen accepteren, is dat de dingen soms gewoon niet kloppen in het leven. Ik vind een geïmproviseerd leven, met alle tegenslagen die erbij horen, juist leuk. Ik geloof in sprookjes. Ik droom van Moulin Rouge. Ze hoopt dat het publiek dat haar Paradeopera gaat zien er romantischer en nostalgischer van wordt. Want het leven is zinloos. Het zijn de verhalen van mensen die iets meemaken, die erbovenop komen, die het hoopvol maken. Zodra Mimi op het toneel staat te dansen is het op leven en dood. Tegenwoordig is dat onbestaanbaar. Dat mensen nog op leven en dood ergens voor staan."
TheaterMaker, Vincent Kouters
OPERA
DIJKDRIFT (Regie)
Want waar gaat dit stuk over, vroeg Koerselman zich af: „De plot is heel basaal en wordt steeds gruwelijker. Maar zoals Jezus in staat was tot vergeving, zo moet een mens ook veerkracht kunnen tonen: we hebben een hoop narigheid gehad, maar het leven gaat dóór. Ik wil een pleidooi voor weerbaarheid.”
NRC, Floris Don
GOLD (Regie & Lichtontwerp)
De componist, de librettist en ik hebben het stuk van begin af aan gezamenlijk ontwikkeld, legt regisseur Koerselman uit. Flora kwam met een voorstel voor een scene, Leonard liet zich daardoor tot componeren inspireren, maar keek dan eerst mee, hoe ik alles op toneel tot stand wilde brengen. Zo’n nauwe samenwerking is vrij ongewoon.
Berliner Morgenpost, Martina Helmig
KANNST DU PFEIFEN, JOHANNA? (Regie & Lichtontwerp)
Vaak gaan voorstellingen voor kinderen over dieren of fantasiefiguren. Het mooie aan onze stof is, dat het een verhaal over mensen is, een familiegeschiedenis waarmee iedereen zich identificeren kan. [...] Er sterft iemand, en toch gaat het niet over de dood, maar over het leven en (menselijke) relaties.
Deutsche Oper Magazine 2013, Nr. 4
ALGEMEEN
In de rubriek ‘Kindsterren’ zoeken we uit hoe het nu gaat met kinderen uit gouwe ouwe tv-series en films. Hoe is het met het ‘Kip, patat en appelmoes-meisje’ uit ‘Kinderen voor Kinderen’? Dit meisje heet in het echt Annechien Koerselman (40), ze kan nog steeds goed zingen en werkt tegenwoordig als regisseur in toneel, muziektheater en opera.
Muziek was altijd een onderdeel van mijn leven en dat is het nu dus nog steeds. Ik ben heel erg blij met wat ik doe en dat dat achter de schermen is. Het fijne is dat mijn stem nog op orde is en dat ik zelf goed kan spelen (ik heb de toneelschool gedaan), dat helpt heel erg bij het regisseren. Als mensen op het podium staan kan ik hen tot grotere hoogte krijgen. Ik hou ervan om overzicht te hebben. Ik heb de behoefte niet meer om voor de camera te staan.
Linda, Martine Findhammer-Schut, 10 maart 2017